منوی دسته بندی

5 نکته برای سرمایه گذاری

اگر کارمند هستید و درآمد ثابتی دارید ممکن است بخواهید بخشی از درآمد خود را به عنوان پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری استفاده کنید. برای سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز روش‌های متنوعی وجود دارد که هر یک مزایا و معایبی دارد و بسته به مقدار سرمایه و ریسک‌پذیری شما ممکن است مناسب یا نامناسب باشند.
سرمایه گذاری

کجا سرمایه گذاری کینم؟

شناخته‌شده ترین این روش‌ها عبارتند از:
  • خرید ارزهای خارجی مثل دلار و یورو
  • خرید سکه و طلا
  • سرمایه‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی
  • خرید ارزهای دیجیتال
  • استفاده از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • سرمایه گذاری مسکن

نکته اول: سود و زیان دو روی سکه هستند

باید بدانید که سرمایه‌گذاری همیشه با ریسک همراه است. حتی در هنگامی که سرمایه خود را در بانک می‌گذارید با اندکی ریسک روبرو هستید. همچنین دانستن این نکته ضروری است که معمولا هرچه انتظار سود از روش سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، ریسک ضرر هم در آن بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر هرچه ریسک بیشتری کنید، احتمال دستیابی به سود بیشتر هم افزایش می‌یابد

نکته دوم: همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید

این یک ضرب‌المثل قدیمی است. اگر همه دارایی خود را در یک محل سرمایه‌گذاری کنید، احتمال شکست شما افزایش پیدا می‌کند. هر گاه در محلی سرمایه‌گذاری می‌کنید، این آمادگی را داشته باشید که کل دارایی شما در آن محل از بین برود. اگر این اتفاق بیفتد، آیا زندگی شما دچار بحران خواهد شد؟ در این صورت مسیر شما اشتباه است. اگر تمام سرمایه خود را در یک بانک سرمایه‌گذاری کنید و آن بانک ورشکست شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر تمام دارایی خود را به ارز خارجی تبدیل کنید و ارزهای شما سرقت شود چه می‌کنید؟ بنابراین سعی کنید سرمایه خود را در محل‌های مختلف و با روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید تا اگر بخشی از سرمایه شما از بین رفت، زندگی شما هم با آن نابود نشود و فقط خسارتی قابل جبران را تجربه کنید.

نکته سوم: سرمایه گذاری انواع دیگری نیز دارد

هنگامی که نام سرمایه‌گذاری برده می‌شود، اغلب ذهن‌ها به سمت خرید سکه و دلار و فعالیت در بورس و موارد مشابه می‌رود. انواع دیگر سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای سنتی، تولیدی یا کسب و کارهای دیجیتال وجود دارد که گاهی سودهای بسیار بیشتری به همراه دارد. اگر بتوانید تقاضای کوتاه مدت یا میان‌مدت بازار را شناسایی کنید و پاسخ‌های مناسبی برای این تقاضا ارائه کنید، می‌توانید سودهای بسیار زیادی به دست آورید. البته کسب این سودها ممکن است گاهی نیازمند دانش و تلاش بیشتر باشد و گاهی ممکن است ریسک‌هایی به همراه بیاورد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در «طلا و سکه»

سرمایه گذاری طلا و سکه   بر خلاف ارزهای خارجی که کاغذهایی ذاتا بی ارزش هستند، طلا و سکه ذاتا ارزشمند است. هرچند ممکن است به دلیل کاهش یا افزایش تقاضا، نرخ تبدیل طلا به واحدهای پولی نوسان‌هایی داشته باشد، ولی احتمال سقوط چشمگیر قیمت طلا وجود ندارد. در کنار خرید طلا فلزات ارزشمند دیگری مثل نقره، پلاتین و پالادیوم نیز وجود دارند که اگر بتوانید بازار آینده این فلزات را به خوبی ارزیابی کنید، حتی ممکن است سودهای به مراتب بیشتری از طلا نصیب شما شود. خرید سکه و طلا در مقادیر بسیار کوچک مشکل است و برای سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌بایست حداقل موجودی شما به حدی برسد تا بتوانید مقدار قابل قبولی طلا خریداری کنید.

نکات لازم در هنگام خرید سکه و طلا

  1. سکه را از محل‌های معتبر خریداری کنید و دقت کنید که بسته‌بندی سکه توسط مراکز مجاز و دارای هولوگرام انجام شده باشد. همیشه احتمال خرید سکه غیر اصلی یا غیربانکی وجود دارد.
  2. سکه در برخی مواقع حباب قیمت پیدا می‌کند که می‌توانید آن را محاسبه کنید. اگر در هنگامی که حباب سکه کم است آن را خریداری کنید و در هنگامی که حباب آن زیاد است آن را بفروشید، سودهای قابل توجهی نصیب شما می‌شود.
  3. سکه طلا اگر از مقداری بیشتر شود، به آن زکات تعلق می‌گیرد و به این نکته نیز می‌بایست توجه کنید.
  4. برای خرید و فروش سکه بهتر است به مراکز اصلی آن مراجعه کنید چون گاهی تفاوت قیمت بین برخی فروشندگان مقدار قابل توجهی است.
  5. نگهداری حجم زیاد سکه در منزل می‌تواند از نظر امنیتی خطرناک باشد و اگر حجم سکه یا طلای شما زیاد است، یک گزینه‌ی مناسب‌تر برای نگهداری، استفاده از صندوق امانات بانک‌ها است.
در هنگامی که قصد خرید و فروش طلا یا سکه در حجم زیاد را دارید، ملاحظات امنیتی لازم را در نظر داشته باشید و سعی کنید با خود یک همراه داشته باشید. از پیاده‌روی طولانی و حمل حجم زیاد پول و طلا خودداری کنید.

استفاده از سرمایه زینتی طلا

کدام نوع سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است ؟

نوسان قیمت و حباب سکه بین ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام با هم متفاوت است. مطابق تجربیات، خرید ربع یا نیم سکه ممکن است اندکی سود بیشتر برای شما به همراه داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در «بانک» و دریافت سود

سودی که بانک‌ها به سپرده‌های شما پرداخت می‌کنند اغلب کمتر از مقدار تورم است و به طور کلی در طولانی مدت شما به جای سود زیان می‌کنید. در عوض ریسک سرمایه‌گذاری در بانک نسبت به روش‌های دیگر کمتر است و سود آن نیز در پایان هر ماه قابل برداشت است. در حالی که روش‌های دیگر ممکن است در پایان یک ماه نه تنها سودی نصیب شما نشده باشد، بلکه دسترسی به سود حاصل نیز به آسانی بانک نیست. اگر مقدار سرمایه شما کم است، می‌توانید از سیستم بانکی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت استفاده کنید.

در هنگام سرمایه‌گذاری بانکی به نکات زیر توجه کنید

  1. سودی که بانک‌ها به سپرده‌های شما پرداخت می‌کنند ممکن است به صورت روزشمار یا ماه شمار باشد. مقدار سودی که از هر روش به دست می‌آورید متفاوت است و پیش از تصمیم‌گیری می‌بایست با این تفاوت آشنا باشید.
  2. بانک‌ها ممکن است سود دریافتی را به حساب اصلی یا به حسابی فرعی با سود کمتر یا بدون سود واریز کنند. در هنگام افتتاح حساب این موضوع را بررسی کنید و تصمیم لازم را بگیرید.
  3. حساب شما در بانک ممکن است کوتاه مدت یا بلندمدت باشد. در حساب‌های بلندمدت اگر مبلغی از حساب را زودتر از موعد از بانک خارج کنید، سود شما کاهش پیدا می‌کند.
  4. اگر مقدار سرمایه‌گذاری شما در بانک زیاد است، بهتر است آن را بین دو یا چند بانک تقسیم کنید. رعایت جوانب احتیاط همیشه مفید است.
    سرمایه گذاری مسکن

    باید ها و نباید های سرمایه گذاری مسکن

    اصول سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

    یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران، سرمایه‌گذاری در ملک است. می‌توان گفت این نوع سرمایه‌گذاری روشی امن برای حفظ ارزش سرمایه‌های شماست. و همان اندازه که سودده است و می‌تواند باعث افزایش درآمد شود، ورود به آن بدون آگاهی نیز می‌تواند به همان اندازه پرریسک باشد. بنابراین باید اصول سرمایه‌گذاری در مسکن را به درستی بدانید. در ادامه به بررسی اصول سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌پردازیم:
    • اصل اول: بررسی فضای بازار

    اولین اصل برای ورود به  بازار مسکن و سرمایه‌گذاری در آن، بررسی بازار است، به این معنا که، زمانیکه شما می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، بازار به سقف قیمتی خود نرسیده باشد.
    • اصل دوم: موقعیت سنجی

    موقعیت سنجی باید از دو منظر متفاوت انجام شود. اول در مورد منطقه و یا محله‌ای که می‌خواهید در آن ملک بخرید و دوم مقایسه موقعیت مسکن با دیگر مسکن‌های مجاور در همان منطقه. به عبارت ساده‌تر باید در جایی ملک بخرید و سرمایه‌گذاری کنید که جای پیشرفت داشته باشد.
    • اصل سوم: تقاضا

    سعی کنید سرمایه‌گذاری را بر روی ملکی انجام دهید که نسبت به دیگر املاک تقاضای بیشتری برای خرید داشته باشد. اصل تقاضا برای فروش سرمایه و نقد شوندگی بسیار مهم است.
    • اصل چهارم: قیمت مناسب

    برای خرید و سرمایه‌گذاری در مسکن باید ملکی را انتخاب کنید که قیمت مناسبی داشته باشد تا شما بتوانید با فروش آن سودی به دست آورید. رعایت تمام این اصول و توجه به آن‌ها می‌تواند منجر به یک سرمایه‌گذاری خوب و پر بازده شود. در ادامه مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در مسکن را بررسی می‌کنیم.

    مزایای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

    همان طور که اشاره شد سرمایه‌گذاری در املاک مسکونی، اگر با آگاهی و سنجیده انجام شود، سود زیادی نصیب شما خواهد کرد. در ادامه به چند مورد از مزایای این نوع از سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم:
    • کسب درآمد از طریق اجاره مسکن

    یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن، کسب درآمد از طریق اجاره آن است. با توجه به افزایش میزان اجاره بها در سال‌های اخیر، اجاره مسکن می‌تواند درآمد قابل توجهی برای شما داشته باشد. همچنین می‌توانید با رهن مسکن، از پول آن استفاده کنید و حتی در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری انجام دهید.
    • ریسک پذیری پایین

    سرمایه‌گذاری در ملک ریسک کمتری نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارد و دامنه نوسانات آن بسیار کم و دارای شیب ملایم است.
    • ایجاد تنوع در روش‌های سرمایه‌گذاری

    یکی دیگر از مزایای این بازار مسکن، ایجاد تنوع در روش‌های سرمایه‌گذاری است. شما می‌توانید با خرید زمین، خرید آپارتمان، خرید مسکن مهر، خرید ملک قدیمی، خرید ملک اداری، خرید ملک تجاری، اجاره و رهن ملک و دیگر موارد در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.
    • خدمت به دیگر شهروندان

    با خرید مسکن و فروش، اجاره و یا رهن آن می‌توانید سایر شهروندان را صاحب خانه کنید و به این ترتیب خدمتی برای دیگران انجام دهید.
    • مسکن، دارایی که به سرقت نمی‌رود

    مسکن برخلاف سکه، ارز، طلا یا دلار، جزو دارایی‌هایی است که به سرقت نمی‌رود، و از این جهت جزو دارایی‌های ایمن به شمار می‌رود.
    • استفاده از تسهیلات بانکی

    یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این نوع از سرمایه‌گذاری، استفاده از تسهیلات بانکی است. این تسهیلات در بازارهای دیگر وجود ندارد اما در بانک‌ها برای ملک با کاربری متفاوت، تسهیلات مختلفی در نظر می‌گیرند که شما می‌توانید با توجه به شرایط خود از آن‌ها استفاده کنید.
    • صاحب خانه شدن

    داشتن خانه و مسکن نوعی امنیت روانی برای سرمایه‌گذار به همراه دارد. این امنیت روانی در بازارهای دیگر مانند سکه و ارز وجود ندارد. احساس لذت صاحب خانه شدن و امنیت و آرامش با سرمایه‌گذاری در املاک برای شما به وجود خواهد آمد.

    معایب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

    با وجود این که سرمایه‌گذاری در خانه مزایای زیادی دارد، اما مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری دارای معایبی نیز است. داشتن آگاهی و تجربه می‌تواند برخی از این معایب را حل کند و شما راحت‌تر به کسب سود برسید. در زیر به چند مورد از معایب سرمایه‌گذاری در مسکن اشاره می‌کنیم:
    • داشتن سرمایه زیاد

    برای خرید ملک و سرمایه‌گذاری در آن، باید سرمایه زیادی داشته باشید و با سرمایه اندک نمی‌توانید وارد بازار مسکن شوید، و در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.
    • زیاد بودن زمان سرمایه‌گذاری

    یکی دیگر از معایب سرمایه‌گذاری در بازار ملک و املاک، زیاد بودن زمان سرمایه‌گذاری است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دارید، باید دید بلند مدت‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشید. کسانی که به دنبال یک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هستند، سرمایه‌گذاری در مسکن برایشان مناسب نخواهد بود.
    • نیازمند تحقیق و بررسی زیاد

    یکی از موارد مهم در خرید ملک، تحقیق و بررسی زیاد است. قبل از خرید ملک باید شناخت کاملی از منطقه، شرایط جغرافیایی، ساکنین محله و موارد دیگر است.
    • هزینه‌های استهلاک

    یکی دیگر از معایب سرمایه‌گذاری بر روی مسکن، هزینه‌های نگهداری و استهلاک است. بنابراین بهتر است در هنگام خرید خانه توجه کنید و خانه‌ای را خریداری کنید که نیاز به تعمیرات اساسی نداشته باشد.
    • هزینه‌های صرف شده برای امور اداری

    خرید خانه برخلاف خرید طلا و یا اوراق بهادار، نیاز به انجام برخی کارهای اداری و پرداخت برخی هزینه‌ها دارد. برخی از واحدهای مسکونی دارای ایرادات اساسی در ثبت سند هستند.
    • قدیمی شدن بنا

    از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در مسکن، می‌توان به افزایش سن بنا و کاهش کارایی آن اشاره کرد. بنابراین بهتر است بر روی ملکی سرمایه‌گذاری کنید که قدیمی نباشد.

    چه زمان می‌توان در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرد؟

    می‌توان گفت بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری مسکن، اواخر دوران رکود و اوایل دوران رونق بازار است، زیرا در این دوران قیمت‌ها ثابت هستند. تلاش افراد برای این که بتوانند خانه‌ای هر چند کوچک تهیه کنند تا بتوانند سودی به دست آورند، یکی از نشانه‌های دوران رونق بازار است. برای این که بتوانید بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک را تشخیص دهید می‌توانید از افراد باتجربه و ماهر در این زمینه راهنمایی بخواهید.

    سرمایه‌گذاری بر روی چه املاکی سود بیشتری خواهد داشت؟

    نظر کارشناسان در مورد این موضوع که سرمایه‌گذاری در مسکن، بر روی چه املاکی سود بیشتری خواهد داشت، متفاوت است. برخی از کارشناسان خرید خانه‌های کلنگی را پرسود می‌دانند، برخی دیگر خرید آپارتمان‌های نوساز را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن مناسب می‌دانند و برخی از آن‌ها نیز، خرید خانه ویلایی و زمین را پیشنهاد می‌کنند. در هر صورت انتخاب نوع ملکی که می‌خرید به میزان سرمایه شما و نیز اهداف شما از سرمایه‌گذاری بستگی دارد. شما می‌توانید با یک کارشناس که در این حوزه تجربه دارد، مشورت کنید و با توجه به میزان سرمایه، هدف و شرایط بازار یکی از موارد گفته شده را برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن انتخاب کنید.

    چه مناطقی را برای سرمایه‌گذاری و خرید مسکن انتخاب کنیم؟

    یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری در مسکن، انتخاب بهترین محله و منطقه برای خرید ملک است. سعی کنید مناطق و محله‌هایی را برای خرید ملک انتخاب کنید که جای پیشرفت دارند و در آینده با فروش آن می‌توانید سود قابل توجهی به دست آورید. برای انتخاب محله مناسب ابتدا به بودجه خود توجه کنید و سپس با پرس و جو و تحقیقات محلی و همچنین مشورت با افراد با تجربه بهترین مکان را برای خرید ملک انتخاب کنید. برای انتخاب مکان مناسب، به نکات زیر توجه کنید:
    • انتخاب محله با امکانات رفاهی
    • دسترسی به مسیرهای اصلی
    • بررسی ترافیک منطقه
    • انتخاب محله‌ای با امنیت بالا
    برای دریافت راهنمایی جهت انتخاب مسکن مناسب برای سرمایه‌گذاری و منطقه مناسب برای خرید ملک، می‌توانید به املاک نور نبش امام  رضا 41 مراجعه کنید . ممنونیم از مراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *